Τρίτη, 13 Οκτωβρίου 2009

αποφάσισε να είσαι υγιής, 19ο κεφάλαιο




Luciana Baroni [Λουτσιάνα Μπαρόνι]
Hans Diehl [Χανς Ντηλ]

ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΥΓΙΗΣ!



Η υγεία είναι αποτέλεσμα επιλογής, όχι της μοίρας





Ενότητα 3η: γνωρίστε τα τρόφιμα




Κεφάλαιο 19: η πέψη


Κεφάλαιο 20: οι αμυλούχες τροφές


Κεφάλαιο 21: τα ζαχαρούχες τροφές


Κεφάλαιο 22: το ψωμί


Κεφάλαιο 23: οι πρωτεΐνες


Κεφάλαιο 24: το γάλα


Κεφάλαιο 25: το κρέας


Κεφάλαιο 26: τα λίπη


Κεφάλαιο 27: η χοληστερίνη


Κεφάλαιο 28: οι φυτικές ίνες


Κεφάλαιο 29: το αλάτι


Κεφάλαιο 30: οι βιταμίνες, τα μεταλλικά στοιχεία και τα βότανα


Κεφάλαιο 31: οι φυτοχημικές ουσίες και τα αντιοξειδωτικά



Ο Θεός είπε: «σας δίνω όλα τα φυτά με το σπόρο τους, όλα τα δέντρα που κάνουνε φρούτα με το σπόρο τους. Αυτή θα είναι η τροφή σας»

Γένεση 1, 29



για τα βιογραφικά των συγγραφέων


βλέπε -->"εισαγωγή":
http://hellenicvegetarian.blogspot.com/2009/01/blog-post.html



Προειδοποίηση /Αποποίηση Ευθύνης: οι πληροφορίες που περιέχονται σε αυτά τα κείμενα αποσκοπούν σε μια γενική πληροφόρηση και δεν αποτελούν ιατρικές συμβουλές ή θεραπείες. Για οποιοδήποτε ειδικό ιατρικό ζήτημα, που αφορά συμπτώματα ή θεραπείες, παραπέμπουμε απευθείας στον ειδικό γιατρό της εμπιστοσύνης σας.




Κεφάλαιο 19ο: η πέψη



Καταπίνουμε, και μετά; Πρωτεΐνες, λιπαρά και υδατάνθρακες είναι τα κύρια θρεπτικά στοιχεία που περιέχονται στην τροφή. Καθένα τους πέπτεται με διαφορετικό τρόπο και σε διαφορετικό χρόνο. Οι απλοί υδατάνθρακες (σάκχαρα) πέπτονται πολύ γρήγορα, ενώ η πέψη των λιπών είναι χρονοβόρα και δύσκολη. Η πέψη των πρωτεϊνών και των σύνθετων υδατανθράκων (άμυλα) βρίσκεται κάπου στη μέση.




Θα συμβουλεύατε να τρώμε σε ένα γεύμα μόνο άμυλα και σε ένα άλλο μόνο πρωτεΐνες;



Στη φύση αυτή η πρόταση είναι απραγματοποίητη. Όλα τα φυτικά τρόφιμα και κάποια ζωικά τρόφιμα είναι συνδυασμός υδατανθράκων, πρωτεϊνών και λιπών. Τα φασόλια και ο αρακάς, για παράδειγμα, έχουν αυξημένη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, ενώ το καλαμπόκι περιέχει μια μικρή ποσοστιαία αναλογία σε λιπαρά.



Για να μπορέσουμε να κάνουμε ένα γεύμα αποκλειστικά με υδατάνθρακες θα έπρεπε να φάμε, για παράδειγμα, μόνο λευκή ζάχαρη. Για να κάνουμε ένα μόνο με πρωτεΐνες, μόνο το ασπράδι του αβγού. Για ένα γεύμα με λίπη, θα μπορούσαμε να πάμε να πιούμε ή να φάμε μερικά κουταλάκια λάδι ή βούτυρο.



Τα τρόφιμα που αποτελούνται από αποκλειστικά από κάποια μόνο θρεπτικά συστατικά δεν υπάρχουνε στη φύση και μπορούν να παραχθούν μόνο τεχνητά.




Πως μπορεί το στομάχι να πέπτει τα διάφορα συστατικά της τροφής;


Η πέψη είναι η διαδικασία που διαχωρίζει την τροφή στα μικρά μέρη που τη συναποτελούν. Έτσι τα σάκχαρα και τα άμυλα διασπώνται σε γλυκόζη, τα λίπη σε λιπαρά οξέα και οι πρωτεΐνες σε αμινοξέα. Αυτά τα μικρά μέρη μπορούν τότε να περάσουν από το πεπτικό σύστημα στο αίμα.



Μόνο μια φάση της πέψης γίνεται στο στομάχι, η υπόλοιπη διεξάγεται στο στόμα και το εντερικό σύστημα.



Με μια εκπληκτική ακρίβεια, η πέψη των υδατανθράκων αρχίζει πάντα στο στόμα, χάρις στο σάλιο, και συνεχίζεται μετά στο στομάχι. Η πέψη των πρωτεϊνών αρχίζει στο στομάχι και συνεχίζεται στο έντερο, ενώ η πέψη των λιπών διενεργείται κυρίως στο έντερο.




Τι συμβαίνει στην τροφή αφού την καταπιούμε; Συχνά οι άνθρωποι θεωρούν απεριόριστες τις δυνατότητες του πεπτικού συστήματος: τρώνε οτιδήποτε οποιαδήποτε στιγμή. Αλλά πως μπορεί ο οργανισμός να πέψει όλες τις τροφές που εισάγονται;



Μια από τις χειρότερες συνήθειες είναι τα συχνά γεύματα. Δεν είναι σημαντικό μόνο αυτό που τρώμε αλλά και πότε το τρώμε. Για να λειτουργήσει με τον καλύτερο τρόπο, το πεπτικό σύστημα πρέπει να έχει το χρόνο να πέψει ολοκληρωτικά ένα γεύμα πριν ασχοληθεί με το επόμενο.




Ο βαθμός οξύτητας ή αλκαλικότητας των τροφών επηρεάζει τη διαδικασία της πέψης;



Το στομάχι διενεργεί τρεις βασικές λειτουργίες:



1. Διασπά την τροφή σε μικρά μέρη ομοιόμορφου μεγέθους με τη δράση του μυϊκού του συστήματος.



2. Διαμορφώνει τη σωστή σύσταση της μάζας της τροφής, προσθέτοντας ή αφαιρώντας υγρά.



3. Προσδίδει οξύτητα στην τροφή με την έκκριση γαστρικών υγρών. Αυτή η λειτουργία είναι απαραίτητη για αυτή τη φάση της πέψης που απαιτεί ένα όξινο περιβάλλον.



Όταν η τροφή περνάει στο έντερο, γίνεται αλκαλική με τη δράση των υγρών του παγκρέατος. Η διαδικασία της πέψης ολοκληρώνεται στο παχύ έντερο.



Υπάρχουν τροφές που επιβραδύνουν την πέψη;



Κατά κύριο λόγο είναι τα πλούσια σε λιπαρά τρόφιμα, που για γίνει δυνατή η πέψη τους πρέπει γίνουν αλκαλικά και να γαλακτωματοποιηθούν με τη δράση των εντερικών υγρών (όπως όταν θέλουμε να καθαρίσουμε το λίπος από τα χέρια μας πρέπει να το μετατρέψουμε σε γαλάκτωμα με σαπούνι και ζεστό νερό).



Όμως, υπάρχουν μηχανισμοί που ελέγχουν το πέρασμα των λιπών από το στομάχι στο έντερο, αποτρέποντας την υπερφόρτωση της φάσης της γαλακτωματοποίησης. Καταναλώνοντας γεύματα μέτρια λιπαρά, οι χρόνοι πέψης δεν επηρεάζονται. Αλλά τα τυπικά γεύματα των δυτικών κοινωνιών, πλούσια σε λιπαρά, μπορεί να χρειαστούν 4 με 5 ή και περισσότερες ώρες για να αφήσουν το στομάχι.




Το να πίνουμε όταν τρώμε αραιώνει τα γαστρικά υγρά και επιβραδύνει την πέψη. Το ιδανικό θα ήταν να πίνουμε νερό τουλάχιστον 2 ώρες μετά ή 15 λεπτά πριν από τα γεύματα.



Γευόμαστε την τροφή χάρη στις γευστικές θηλές: υπάρχουν κάπου 9 χιλιάδες στη γλώσσα μας, και κάθε μια από αυτές συνδέεται με περίπου 50 νευρικές απολήξεις.




Υπάρχει μια ιδανική αναλογία για να τρώμε τα διάφορα τρόφιμα;



Ο οργανισμός είναι σε θέση να πέπτει 3 με 4 είδη φυσικών φυτικών τροφών με τη μέγιστη αποτελεσματικότητα και την ελάχιστη προσπάθεια. Ένα πιο σύνθετο γεύμα απαιτεί πιο μακρόχρονη πέψη και μεγαλύτερη ενεργειακή δαπάνη.



Τα σνακ ανάμεσα στα γεύματα διαταράσσουν την κανονική διαδικασία της πέψης και βαραίνουν το στομάχι. Δε θα υπάρχουν αντίθετα προβλήματα αν παίρνουμε ένα απλό γεύμα, σεβόμενοι το χρόνο που χρειάζεται για να το χωνέψουμε και κάνοντας μια παύση πριν να γεμίζουμε ξανά το στομάχι. Το ιδανικό θα ήταν να περιμένουμε 4~5 ώρες ανάμεσα στο ένα γεύμα και το άλλο.



Δηλαδή δε θα έπρεπε να τρώμε τίποτα έξω από τα κανονικά γεύματα;



Μπορούμε να πίνουμε λίγο νερό. Δε χρειάζεται να υποστεί πέψη, απλά διαπερνά το πεπτικό σύστημα δίνοντάς του ένα καλό ξέπλυμα. Αν θέλουμε πολύ να φάμε κάτι, ας επιλέξουμε ένα φρούτο ή κάποιο ωμό λαχανικό.



Το να πίνουμε νερό είναι σαν να κάνουμε μπάνιο στο πεπτικό σύστημα.




Στην πράξη


Για πολλούς ανθρώπους ο μόνος τρόπος να ανακουφίσουν το στομάχι τους είναι να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Πραγματικά, κάθε χρόνο ξοδεύονται εκατομμύρια ευρώ σε φάρμακα και αμφίβολα παρασκευάσματα για να κατευνάσουν ερεθισμένα στομάχια. Θα ήταν καλύτερο να σταματήσουμε να υπερφορτώνουμε το στομάχι και να του επιτρέψουμε λίγη ξεκούραση που τόσο την αξίζει και τη χρειάζεται.



Πώς να κατευνάσουμε ένα ερεθισμένο στομάχι.



Με τι συχνότητα διαμαρτύρεται το στομάχι σας;



-Ποτέ



-Μερικές φορές το χρόνο.



-Κάποιες φορές το μήνα.



-Κάθε βδομάδα.



-Κάθε μέρα.




Αν υποφέρετε συχνά από κακή πέψη ή πονάει το στομάχι σας, και ο γιατρός σας έχει αποκλείσει την ύπαρξη σοβαρού προβλήματος, η αιτία είναι θα μπορούσε να είναι ο τρόπος που τρώτε.




Προβλήματα μετεωρισμού.



Ξεκινώντας μια δίαιτα πλούσια σε φυτικές ίνες, συχνά εμφανίζονται προβλήματα εντερικών αερίων, ιδιαίτερα αν καταναλώνονται όσπρια. Ορίστε μερικές χρήσιμες συμβουλές:



- Για σποραδικά επεισόδια, δοκιμάστε τη χρήση φυτικού άνθρακα. Απορροφά τα εντερικά αέρια και δίνει ανακούφιση. Διατίθεται σε σκόνη, χάπια και κάψουλες και μπορείτε να το προμηθευτείτε χωρίς ιατρική συνταγή.


- Για τα βραστά όσπρια, αφήστε τα στο νερό όλη τη νύχτα και μαγειρέψτε τα μετά σε φρέσκο νερό.




Απαντήστε ναι ή όχι στις ακόλουθες ερωτήσεις:





1. Τρώτε σε κανονικά οράρια; ______________



Ο οργανισμός λειτουργεί καλύτερα σε σταθερά οράρια, όχι μόνο για το φαγητό, αλλά και για τον ύπνο, το ξύπνημα και τη φυσική δραστηριότητα.




2. Τρώτε συχνά ανάμεσα στα γεύματα; ______________



Όταν εισάγουμε άλλη τροφή σε ένα στομάχι που εργάζεται, η πέψη καθυστερεί για να ασχοληθεί με την καινούργια τροφή. Φανταστείτε ένα πλυντήριο που λειτουργεί. Αν κάθε 10 λεπτά γυρίζετε πίσω το διακόπτη του προγράμματος και βάζετε κι άλλα ρούχα, δε θα τελειώσετε ποτέ τον κύκλο του πλυσίματος. Το πλυντήριο, όπως και το στομάχι, για να ολοκληρώσει τον κύκλο του δεν πρέπει να σταματήσει.



3. Τα γεύματά σας απέχουν 4 με 5 ώρες το ένα από το άλλο; ______________



Απομακρύνοντας τα γεύματα για κάποιες ώρες το στομάχι μπορεί να εργαστεί με το σωστό ρυθμό και να χωνέψει εντελώς το προηγούμενο γεύμα πριν να αρχίσει την πέψη του επόμενου.


4. Πίνετε καφέ; _____________



Ο καφές, ακόμα και αυτός χωρίς καφεΐνη, περιέχει ουσίες που ερεθίζουν τα στομαχικά τοιχώματα. Πολύς καφές μπορεί να ερεθίσει υπερβολικά το στομάχι.




5. Τρώτε πριν κοιμηθείτε; ______________



Το στομάχι, όπως το σώμα, έχει ανάγκη ξεκούρασης. Ένα γεύμα ή ένα σνακ αργά το βράδι το βάζουν να κάνει υπερωρίες.




Η πρόκληση



Παραχωρείστε ένα διάλειμμα στο στομάχι σας απομακρύνοντας τα γεύματα το ένα από το άλλο. Αποφεύγοντας να διακόπτετε τον κύκλο της πέψης με σνακ που καταναλώνονται εκτός γεύματος, μπορείτε να πετύχετε να ηρεμήσετε το ευέξαπτο ταμπεραμέντο του στομαχιού σας.




Dr.ssa Luciana Baroni,


SocietaScientifica di Nutrizione Vegetariana, SSNV-Onlus, Italia


Dr. Hans Diehl,


Lifestyle Medicine Institute, Loma Linda, Ca, USA

Δεν υπάρχουν σχόλια: