Τετάρτη, 11 Μαρτίου 2009

αποφάσισε να είσαι υγιής, 9ο κεφάλαιο


Luciana Baroni
Hans Diehl

ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΥΓΙΗΣ!

Η υγεία είναι αποτέλεσμα επιλογής, όχι της μοίρας


Ενότητα 2η: οι ασθένειες του τρόπου ζωής


Κεφάλαιο 6: η στεφανιαία νόσος
Κεφάλαιο 7: αντισταθείτε στην καρδιοπάθεια
Κεφάλαιο 8: η υπέρταση
Κεφάλαιο 9: η εγκεφαλική αποπληξία

Κεφάλαιο 10: ο καρκίνος
Κεφάλαιο 11: ο διαβήτης
Κεφάλαιο 12: η οστεοπόρωση
Κεφάλαιο 13: η αρθρίτιδα
Κεφάλαιο 14: η παχυσαρκία
Κεφάλαιο 15: το αλκοόλ
Κεφάλαιο 16: το κάπνισμα του τσιγάρου
Κεφάλαιο 17: η καφεΐνη
Κεφάλαιο 18: η νομιμοποιημένη κατάχρηση φαρμάκων


για τα βιογραφικά των συγγραφέων
βλέπε -->"εισαγωγή":

http://hellenicvegetarian.blogspot.com/2009/01/blog-post.html


Προειδοποίηση /Αποποίηση Ευθύνης: οι πληροφορίες που περιέχονται σε αυτά τα κείμενα αποσκοπούν σε μια γενική πληροφόρηση και δεν αποτελούν ιατρικές συμβουλές ή θεραπείες. Για οποιοδήποτε ειδικό ιατρικό ζήτημα, που αφορά συμπτώματα ή θεραπείες, παραπέμπουμε απευθείας στον ειδικό γιατρό της εμπιστοσύνης σας.



Κεφάλαιο 9ο: η εγκεφαλική αποπληξία


Πολεμώντας την αναπηρία: τρία εκατομμύρια άνθρωποι στις δυτικές χώρες είναι ανάπηροι επειδή έχουν πληγεί από εγκεφαλική αποπληξία. Μετά το Έιτζ και τον καρκίνο, η εγκεφαλική αποπληξία είναι η τρίτη πιο τρομερή ασθένεια με τις πιο καταστροφικές συνέπειες για τους πολίτες των δυτικών κοινωνιών.

Δεν είναι μόνο πιθανό να επιβιώσουμε από αυτή τη φοβερή ασθένεια.
Σήμερα είναι ακόμα δυνατό να την προλάβουμε.



Τι κίνδυνο διατρέχουμε για προσβολή από αποπληξία;
Μέχρι σήμερα έχουν πληγεί εκατομμύρια άτομα σε όλο τον κόσμο. Στις πλούσιες χώρες η εγκεφαλική αποπληξία είναι η τρίτη αιτία θανάτου. Στην Ιταλία πλήττει γύρω στις 150,000 άτομα το χρόνο, σκοτώνοντας τις 30 χιλιάδες. Με τη γήρανση του πληθυσμού θα φτάσουμε σύντομα στις 170,000 περιπτώσεις το χρόνο, γιατί μετά τα 55 χρόνια ο κίνδυνος διπλασιάζεται κάθε 10 χρόνια.
Από όσους επιζούν, το 60% μένει σοβαρά ανάπηρο, δε μπορεί να επιστρέψει σε μια φυσιολογική ζωή και έχει ανάγκη από συνεχείς ειδικές θεραπείες. Μετά από ένα χρόνο από το επεισόδιο, μόνο τα μισά από αυτά τα άτομα επιστρέφουν για να ζήσουν στο σπίτι τους.

Ποια είναι η αιτία της εγκεφαλικής αποπληξίας;

Η εγκεφαλική αποπληξία, ή εγκεφαλικό αγγειακό επεισόδιο, είναι άμεσα συσχετισμένη με την αρτηριοσκλήρωση, δηλαδή τη στένωση και σκλήρυνση των αρτηριών που μεταφέρουν το οξυγόνο στον εγκέφαλο.
Η αρτηριοσκλήρωση μπορεί να πλήξει τις αρτηρίες που φτάνουν στον εγκέφαλο ή αυτές στο εσωτερικό του. Τα τοιχώματά τους, έχοντας υποστεί βλάβη από την πλάκα, γίνονται ανώμαλα ή με ρωγμές, ευνοώντας έτσι την εναπόθεση θρόμβων αίματος, που με τον καιρό αυξάνονται σε μέγεθος. Όταν η αρτηρία έχει ολοκληρωτικά κλείσει μιλάμε για θρομβική έμφραξη.
Κάποιες φορές ένα θραύσμα από πλάκα ή θρόμβο αποκολλάται (έμβολο) και φτάνει σε πιο μικρές εγκεφαλικές αρτηρίες κλείνοντάς τες απρόοπτα. Το 80% των περιπτώσεων εγκεφαλικής αποπληξίας σε εμβόλιση ή θρόμβωση (ισχαιμική αποπληξία).
Το υπόλοιπο 20% προκαλείται από αιμορραγίες, κατά κύριο λόγο που οφείλονται σε βαριά υπέρταση: το αίμα σπάζει τα αρτηριακά τοιχώματα σε περιοχές που αυτά είναι πιο αδύνατα. Σε κάποιες περιπτώσεις αντίθετα, κυρίως σε νέους, σπάζει ένα ανεύρυσμα, δηλαδή μια διεύρυνση του αρτηριακού τοιχώματος, συνήθως συγγενής (από τη γέννηση). Αν το ανεύρυσμα είναι μεγάλο, οι συνέπειες θα είναι δραματικές, κάποιες φορές ως και θανατηφόρες. Αν αντίθετα η περιοχή του ανευρύσματος είναι μικρή οι συνέπειες μπορεί να είναι λιγότερο σοβαρές.

Στις δυτικές χώρες η εγκεφαλική αποπληξία είναι η κύρια
αιτία αναπηρίας για τους ενηλίκους.

Ποιος διατρέχει κίνδυνο εγκεφαλικής αποπληξίας;
Πολλές περιπτώσεις συσχετίζονται με την υπέρταση.
Οι υπερτασικοί πράγματι κινδυνεύουν 8 φορές περισσότερο σε σχέση με κάποιον που έχει κανονική πίεση. Σε περίπτωση κολπικής μαρμαρυγής (ακανόνιστες καρδιακές σφίξεις), ο κίνδυνος αυξάνεται 6 φορές.
Παροδικές απώλειες συνείδησης ή άλλων λειτουργιών (όραση, ομιλία, κίνηση), γνωστά σαν Πρόσκαιρα Ισχαιμικά Επεισόδια (ΠΙΕ) μπορεί να είναι προειδοποιητικά συμπτώματα. Είναι μικρά εγκεφαλικά που υποχωρούν σε 24 ώρες και μπορεί να διαρκέσουν ακόμα και λίγα μόνο δευτερόλεπτα. Παρόλα αυτά, όσοι προσβάλλονται από αυτά βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο πραγματικού εγκεφαλικού, όπως ακριβώς και επαναλαμβανόμενες προσβολές από κυνάγχη αυξάνουν τον κίνδυνο «κανονικού» εμφράγματος.
Άλλοι παράγοντες κινδύνου είναι: αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων στο αίμα, κάπνισμα, διαβήτης, παχυσαρκία και καθιστική ζωή, όλες παράμετροι που ευνοούν την αρτηριοσκλήρωση.
Έτσι, οι παράγοντες κινδύνου για την αποπληξία είναι οι ίδιοι με της στεφανιαίας νόσου, αφού και στις δύο περιπτώσεις, η βασική διαταραχή είναι η αλλοιώσεις των αρτηριών που μεταφέρουν το ζωτικό οξυγόνο στα διάφορα όργανα.

Σήματα κινδύνου για εγκεφαλική αποπληξία

Καλέστε άμεσα το 118 αν διαπιστώσετε ένα από τις ακόλουθες ενδείξεις κινδύνου. Υπάρχουν φάρμακα που αν χορηγηθούν έγκαιρα μπορούν να διαλύσουν το θρόμβο και να σταματήσουν την εξέλιξη πολλών περιπτώσεων εγκεφαλικής αποπληξίας:

Α.
Ξαφνικό σκοτείνιασμα ή απώλεια της όρασης, ειδικά αν από το ένα μόνο μάτι

Β. απώλεια ή δυσκολία ομιλίας ή κατανόησης αυτού που λένε οι άλλοι.

Γ. ξαφνική αίσθηση αδυναμίας ή απώλεια αίσθησης στο μέτωπο, το χέρι και το πόδι της μιας πλευράς του σώματος.

Δ. αιφνίδια αίσθηση ζάλης, αστάθεια ή πτώση, ειδικά σε συνδυασμό με ένα από τα προηγούμενα συμπτώματα.

Είναι δυνατό να προλάβουμε το εγκεφαλικό;
Στο μεγαλύτερο μέρος των περιπτώσεων ναι. Η εγκεφαλική αποπληξία, όπως και οι άλλες ασθένειες που συσχετίζονται με τον τρόπο ζωής, θα μπορούσε σχεδόν να εξαφανιστεί στη διάρκεια μιας γενιάς, υιοθετώντας από νεαρή ηλικία υγιείς συνήθειες ζωής, για παράδειγμα:


-μην καπνίζετε. 1 περίπτωση εγκεφαλικής αποπληξίας στις 6 συνδέεται άμεσα με το κάπνισμα.
-ελέγχετε την αρτηριακή πίεση. Η υπέρταση δε δίνει συμπτώματα και μπορεί να προσβάλει αιφνιδιαστικά.
-μειώστε δραστικά το αλάτι. Στις χώρες όπου η κατανάλωση αλατιού είναι χαμηλή, η υπέρταση είναι πρακτικά άγνωστη. Στην Ιαπωνία, όπου κάνουν μεγάλη κατανάλωση αλατιού, η εγκεφαλική αποπληξία είναι η κύρια αιτία θανάτου.
-επαναφέρετε το σωματικό βάρος σε φυσιολογικά επίπεδα. Η παχυσαρκία ευνοεί την αρτηριοσκλήρωση, την υπέρταση και το διαβήτη.
-υιοθετήστε μια δίαιτα φτωχή σε λίπη και χοληστερόλη, αλλά πλούσια σε φυτικές ίνες. Έχει αποδειχτεί ότι μειώνοντας τα λιπαρά κάτω από το 15% και τη χοληστερόλη στο ελάχιστο, είναι δυνατόν να προστατέψουμε τις αρτηρίες.
-να ασκείστε τακτικά. Η φυσική άσκηση τονώνει την κυκλοφορία και βοηθά να κρατάμε σε έλεγχο το βάρος και την υπέρταση.

Μπορούμε να κάνουμε κάτι για κάποιον που προσβλήθηκε από εγκεφαλικό;
Σίγουρα ναι. Ο τρόπος ζωής που βοηθά να προλαμβάνουμε το εγκεφαλικό, χρησιμεύει επίσης και για να διευκολύνει την ίαση από αυτό και την αποφυγή δεύτερης προσβολής.
Σε οξεία φάση απαιτείται ιατροφαρμακευτική αγωγή και ένα κατάλληλο πρόγραμμα αποκατάστασης. Κάποιες φορές θα πρέπει να καταφύγουμε σε ειδικές χειρουργικές επεμβάσεις, όπως η ενδοαρτηριεκτομή (καθαρισμός των αρτηριών).
Μικρές δόσεις ασπιρίνης μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη από νέες προσβολές σε περιπτώσεις που υπάρχει κίνδυνος από τέτοιες, ειδικά αν εμφανίζεται κολπική μαρμαρυγή. Παρόλα αυτά, η ασπιρίνη ευνοεί τις αιμορραγίες, (αντενδεικνύεται σε περιπτώσεις αιμορραγικής αποπληξίας) και επιβαρύνει τα γαστρικά έλκη.
Αλλά η καλύτερη είδηση είναι ότι οι αρτηριακές αποφράξεις είναι αναστρέψιμες. Αρτηρίες τραυματισμένες και στενωμένες, σιγά σιγά μπορούν να ξανανοίξουν με μια βεγκεταριανή (φυτική) δίαιτα πολύ φτωχή (χαμηλή) σε λίπη, συνδυασμένη με άλλες αρχές ενός υγιεινού τρόπου ζωής. Αν και οι διαθέσιμες μελέτες αφορούν τις στεφανιαίες αρτηρίες, μπορούμε να επιτύχουμε ανάλογα αποτελέσματα και για τις εγκεφαλικές αρτηρίες, αφού το πρόβλημα είναι ουσιαστικά το ίδιο, η αρτηριοσκλήρωση.
Κατά τη γέννηση οι αρτηρίες είναι ελαστικές και εύκαμπτες. Πολλοί πληθυσμοί στον κόσμο καταφέρνουν να διατηρούν υγιείς αρτηρίες και χαμηλά επίπεδα αρτηριακής πίεσης για όλη τους τη ζωή. Αυτό είναι δυνατό υιοθετώντας στα σοβαρά κάποιες υγιεινές συνήθειες ζωής πριν το κακό συντελεστεί.




Πώς να μειώσετε τον κίνδυνο εγκεφαλικής αποπληξίας


Α. ελέγχετε την πίεση. Μετά τα 40 χρόνια μετράτε τη τουλάχιστον 2 φορές το χρόνο. Αν είναι ψηλή, τροποποιήστε τον τρόπο ζωής σας, ειδικά υιοθετώντας μια δίαιτα με χαμηλότατη πρόσληψη νατρίου (αλατιού) και λιπαρών.

Β. επανέλθετε στο κανονικό σωματικό βάρος.

Γ. ελέγξτε για πιθανή ύπαρξη κολπικής μαρμαρυγής (ακανόνιστες καρδιακές σφίξεις)

Δ. κόψτε το κάπνισμα.

Ε.
κάντε καθημερινή φυσική εξάσκηση.


Στην πράξη


Η εγκεφαλική αποπληξία είναι από τις πιο φοβερές και παραλυτικές ασθένειες των βιομηχανικών κοινωνιών, αλλά δεν χτυπάει στην τύχη. Σε πολλές χώρες του κόσμου η αποπληξία είναι πρακτικά άγνωστη. Είναι δυνατόν να μειώσουμε τον κίνδυνο με ένα τρόπο ζωής που κρατάει υγιείς τις αρτηρίες και βέλτιστες τις τιμές της αρτηριακής πίεσης.


Σπάστε το φαύλο κύκλο των κακών συνηθειών!

Εξαλείψτε το αλάτι
Όλοι πρέπει να μειώσουν την κατανάλωση αλατιού. Είναι αδύνατο να μην προσλαμβάνουμε αρκετό. Στις περισσότερες περιπτώσεις αντίθετα γίνεται 10 φορές περισσότερη πρόσληψη από το αναγκαίο. Οι 3 κύριοι ένοχοι είναι:

Η αλατιέρα

Πετάξτε την. Τα φαγητά είναι ήδη πολύ αλατισμένα όπως είναι, χωρίς να χρειάζεται να χειροτερέψουμε την κατάσταση. Στην αρχή όλα θα μας φαίνονται ανάλατα, αλλά οι γευστικές θηλές γρήγορα θα προσαρμοστούν και θα αναγνωρίσουν τις πιο λεπτεπίλεπτες γεύσεις. Θα έρθει η μέρα που τα αγαπημένα μας φαγητά θα μας φαίνονται πολύ αλατισμένα.

Τα αλμυρά σνακ
Πατατάκια, μπισκοτάκια και φιστικάκια είναι τόσο βλαβερά για την υγεία που θα έπρεπε να φέρουν στη συσκευασία τους την επιγραφή: «Προσοχή, η κατανάλωσή τους είναι σε άμεση σχέση με υπέρταση, εγκεφαλική αποπληξία και έμφραγμα. Καταναλώστε τα με δικό σας ρίσκο και κίνδυνο.» Όποιος αισθάνεται την ανάγκη για ένα κολατσιό, μπορεί να δοκιμάσει με μερικά καρώτα ή μερικές φέτες μήλο.

Κυλικεία και φαστ φουντ
Μειώνοντας την κατανάλωση αλατιού σε 5 γραμμάρια τη μέρα, (ένα κουταλάκι) η υπέρταση θα μπορούσε σχεδόν να εξαφανιστεί. Αλλά δεν είναι δυνατόν να το καταφέρουμε αυτό χωρίς να σταματήσουμε να τρώμε στα κυλικεία και τα φαστ φουντ. Ένα σάντουιτς με προσούτο και τυρί ή ένα τσίζμπουργκερ, για παράδειγμα, περιέχουν ήδη 2 γραμμάρια αλατιού.

Αντικαταστήστε το αλάτι
Αρχίστε να κινείστε σε μια άλλη κατεύθυνση. Επιλέξτε μείγματα από αρωματικά βότανα και καρυκεύματα χωρίς αλάτι για να κάνετε το φαγητό πιο ορεκτικό.



Και τώρα η σειρά σας!

Κάντε έναν κατάλογο με μερικά πράγματα που θα μπορούσατε να κάνετε για να μειώσετε τον κίνδυνο εγκεφαλικής αποπληξίας.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Dr.ssa Luciana Baroni,
Societa’ Scientifica di Nutrizione Vegetariana, SSNV-Onlus, Italia
Dr. Hans Diehl,
Lifestyle Medicine Institute, Loma Linda, Ca, USA

Δεν υπάρχουν σχόλια: