Παρασκευή, 6 Φεβρουαρίου 2009

αποφάσισε να είσαι υγιής, 4ο κεφάλαιο

Luciana Baroni
Hans Diehl

ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΥΓΙΗΣ!

Η υγεία είναι αποτέλεσμα επιλογής, όχι της μοίρας

Ενότητα 1η: ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ
ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ


Κεφάλαιο 1: το πανόραμα της υγείας
Κεφάλαιο 2: η δυτική δίαιτα
Κεφάλαιο 3: η σύγχρονη διατροφή

Κεφάλαιο 4: παιδιά σε κίνδυνο
Κεφάλαιο5: η τρίτη ηλικία

για βιογραφικά των συγγραφέων και τη ρήτρα αποποίησης ευθύνης
βλέπε -->"εισαγωγή":
http://hellenicvegetarian.blogspot.com/2009/01/blog-post.html


Κεφάλαιο 4ο: παιδιά σε κίνδυνο

Πώς να μεγαλώνουμε υγιή παιδιά: Άσχημα νέα: «Οι καρδιαγγειακές ασθένειες έχουν την αρχή τους στην παιδική ηλικία» αναφέρει το αμερικανικό εθνικό ινστιτούτο υγείας. Μια πρόσφατη έρευνα που έγινε σε δείγμα 360 παιδιών από 7 ως 12 χρονών έδειξε ότι το 98% από αυτά παρουσίαζε ήδη τρεις ή περισσότερους παράγοντες κινδύνου.

Μα δε συνεχίζουν να επαναλαμβάνουν ότι η υγεία στις μέρες μας βελτιώνεται;
Πρόκειται κυρίως για την υγεία των ενηλίκων που κάνουν σωματική άσκηση, χάνουν βάρος, σταματούν να καπνίζουν και γίνονται πιο υπεύθυνοι.
Για τα παιδιά είναι διαφορετικά. «Από τις αρχές της δεκαετίας του 60 η γενική κατάσταση της υγείας των εφήβων βρίσκεται σε επιδείνωση» υποστηρίζει η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής. «Τα σημερινά παιδιά είναι φιλάσθενα. Τους λείπει καρδιακός τόνος και η κατάλληλη φυσική κατάσταση».

Πολλή τηλεόραση;
Η τηλεόραση σίγουρα έχει μεγάλο μέρος της ευθύνης. Ο χρόνος που περνάνε μπροστά σ’ αυτή είναι χρόνος που κλέβεται από δραστηριότητες όπως να τρέχουν με ποδήλατα, με πατίνια, να παίζουν με μια μπάλα ή να σκαρφαλώνουν στα δέντρα, δραστηριότητες που βοηθούν να δυναμώσει το σώμα τους και να κάψουν θερμίδες. Έτσι ευνοείται η παχυσαρκία, παράγοντας κινδύνου για υπερχοληστερολαιμία και καρδιόπαθεια.

Τα μαθήματα γυμναστικής στο σχολείο δε βοηθάνε;
Αν και στα σχολεία είναι υποχρεωτικές μερικές ώρες γυμναστικής την εβδομάδα, αυτές είναι ανεπαρκείς –από μόνες- να εξασφαλίσουν την ισορροπημένη φυσική ανάπτυξη ενός οργανισμού που εξελίσσεται.

Και τι να πούμε για τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών;
Με το βομβαρδισμό των σποτ που διαφημίζουν βιομηχανικά τρόφιμα πλούσια σε ζάχαρη, λίπη και αλάτι όλες τις ώρες σε όλα τα κανάλια, η τηλεόραση επηρεάζει τις διατροφικές προτιμήσεις των παιδιών από την πιο τρυφερή ηλικία.
Τα γεύματα που ετοιμάζονται και καταναλώνονται στο τραπέζι του σπιτιού είναι σήμερα όλο και λιγότερο ο κανόνας και στις ιταλικές οικογένειες, όπου λόγω της έλλειψης χρόνου των γονιών συχνά αντικαθίστανται από έτοιμα φαγητά. Πολλά παιδιά προτιμούν να τρώνε ένα σάντουιτς στο κυλικείο ή ένα κρουασάν από τον αυτόματο πωλητή, αντί να γυρίσουν στο σπίτι τους για το μεσημεριανό.

Υπάρχουν καθόλου καλά νέα;
Τα καλά νέα είναι ότι τα παιδιά μπορούν να διδαχτούν, και όσο νωρίτερα αρχίζουμε τόσο το καλύτερο.
Ορίστε ορισμένες συμβουλές για να διαμορφώσουμε υγιείς συνήθειες από τα πρώτα χρόνια της ζωής:

Φυσική άσκηση κάθε μέρα, καλύτερα σε ανοιχτό χώρο, τουλάχιστον μια ώρα καθημερινά.

3 γεύματα την ημέρα σε κανονικά οράρια, με άφθονα πλήρη δημητριακά, λαχανικά και φρούτα. Μειώνοντας τα σνακ, ή αντικαθιστώντας τα με φρούτα, τα παιδιά θα έχουν περισσότερη όρεξη στο τραπέζι.

Πολύ νερό, κρατώντας τα αναψυκτικά για ειδικές περιπτώσεις.

Λίγη τηλεόραση. Οι ώρες που περνάνε μπροστά στην τηλεόραση είναι σε άμεση συσχέτιση με την αύξηση του σωματικού βάρους και της χοληστερόλης στο αίμα.

Επαρκής ανάπαυση. Πολλά παιδιά υποφέρουν από χρόνια κόπωση. Εύλογο, γιατί οι έφηβοι χρειάζονται 9 ώρες ύπνου κάθε νύχτα, και περισσότερες ακόμα οι μικρότεροι. Τα μικρά παιδιά πρέπει να πηγαίνουν στο κρεβάτι νωρίς, έτσι θα μπορούν να ξυπνήσουν από μόνα τους το πρωί με άνεση χρόνου για να πάρουν ένα υγιεινό και άφθονο πρωινό.

Ενδιαφέροντα: να τα παρακινήσουμε να έχουν αρκετά από αυτά. Επισκέψεις στη βιβλιοθήκη, μαθήματα μουσικής, ζωγραφικής, χόμπι και εκδρομές με όλη την οικογένεια. Τα παιδιά που περνούν περισσότερο χρόνο με τους γονείς τους και έχουν περισσότερα ενδιαφέροντα και σχέσεις με τους άλλους βρίσκονται σε μειωμένο κίνδυνο για άγχος και έχουν καλύτερη ψυχική ισορροπία.

Δώστε το καλό παράδειγμα. Οι επιλογές ζωής των γονιών είναι καθοριστικές για τη μελλοντική συμπεριφορά των παιδιών τους.

Πώς να μεγαλώσουμε γερά παιδιά:

Δώστε το καλό παράδειγμα.

Κρατήστε ως γονείς μια συνεπή και συνεχή πειθαρχία.

Δείξτε στα παιδιά ξεκάθαρα πια είναι τα όρια που δεν πρέπει να ξεπεράσουν και ποιες οι προσδοκίες σας από αυτά.

Κάντε τα υπεύθυνα από μικρά.

Προτείνετε σε αυτά κάποιες μικρές εργασίες έναντι αμοιβής.

Να έχετε θετική στάση στις σχέσεις σας με τα παιδιά σας.

Να σκέφτεστε θετικά μαζί με αυτά.

Να τους διδάξετε τη σπουδαιότητα των ηθικών και πνευματικών αξιών.

Να διασκεδάζετε μαζί τους με διάφορους τρόπους.

Να μάθετε να τα ακούτε, αληθινά.

Να τους δίνετε αγάπη, χωρίς προϋποθέσεις.

Στην πράξη

Ο χρόνος που περνάμε με τα παιδιά ευνοεί την εμπιστοσύνη και την επικοινωνία. Το να καλλιεργείτε σ’ αυτά ηθικές και πνευματικές αξίες σημαίνει να βάζετε στέρεες βάσεις για την ανάπτυξή τους. Τα παιδιά έχουν ανάγκη από αρχές για να αντιμετωπίσουν το στρες της ανάπτυξης και να γίνουν ισορροπημένοι ενήλικοι, ψυχικά υγιείς.

Ποια πράγματα σας έρχονται στο μυαλό που θα μπορούσαν να καλυτερέψουν τη σχέση που έχετε με τα παιδιά σας;

Γράψτε τα στο χώρο που ακολουθεί:

1)……………………………………………

2)……………………………………………

3)……………………………………………

4)……………………………………………

5)……………………………………………

6)……………………………………………

Dr.ssa Luciana Baroni,
Societa’ Scientifica di Nutrizione Vegetariana, SSNV-Onlus, Italia
Dr. Hans Diehl,
Lifestyle Medicine Institute, Loma Linda, Ca, USA

Δεν υπάρχουν σχόλια: